Stres, čo s ním?

V súčasnosti sa denne človek stretáva pri podnikaní s množstvom stresu. Mnohí ho už berú ako bežnú vec a viacerí dokonca ako jeho neoddeliteľnú súčasť. Dá sa podnikať bez stresu? Aké sú zdroje vyčerpania manažéra?

Každodenný kolotoč povinností manažéra a majiteľa firmy často spôsobí, že jeho úlohy sa začnú kopiť. Pomaly zisťuje, že operatívne úlohy mu zaberú väčšinu z jeho pracovnej doby. Je potrebné si na začiatku uvedomiť, že vašou hlavnou úlohou ako manažéra/majiteľa nie je riešiť problémy, ale plánovať, kontrolovať, riadiť a byť úspešným, lebo to je jedným z vašich účelov, prečo podnikáte. A na to potrebujete mať kapacitu, ktorá vám pomôže to všetko zvládnuť. Čiže prázdnu hlavu, ktorá bude dostatočne oddýchnutá na to, aby robila správne rozhodnutia a úvahy.

Zdrojov prepracovania je niekoľko. Najčastejšou príčinou je zmätok, ktorý nespôsobuje počet úloh, ktoré musíte spraviť ale počet otvorených úloh, čo nosíte v hlave. Preto si všetky, aj drobné úlohy, píšte do diára a plánujte ich realizáciu. Do diára si píšte aj všetky súkromné aktivity, aby ste ich nemuseli nosiť v hlave a tá mala šancu si oddýchnuť.

Stanovte si ciele na daný deň, mesiac, rok a pravidelne kontrolujte, či ste sa neodchýlili príliš od cesty. Je dobré vedieť aj, prečo sa chcete dostať do cieľa a musí to byť omnoho dôležitejší účel ako len zarobiť peniaze.

Ako manažér sa venujte tým, ktorí produkujú a nosia vám výsledky. Mnoho ľudí tvrdo pracuje a výsledok žiaden. Žiadajte merateľné výsledky a nezabudnite, že čomu venujete pozornosť, to dostanete. Najťažším trestom pre jedinca je ignorácia jeho osoby. Netrestaj usilovných, ale chváľ ich, kde sa dá.

Častou príčinou návalu práce je neriešenie koreňovej príčiny krízových situácií. Je životne dôležité ju nájsť a natrvalo odstrániť.

Podriadení veľmi často „úkolujú“ svojho šéfa a ak je to dobrák, tak sa nechá a preberá zodpovednosť za úlohy svojich podriadených. Ak príde podriadený s problémom, aby ho šéf vyriešil, cestou do pekla šéfa je dať podriadenému riešenie. Ak niekomu dáte vo firme post, tak mu k nemu dajte aj kompetenciu rozhodovať. A vyžadujte jeho rozhodnutie. Tým bude podriadený schopný za post prevziať zodpovednosť.

Nepreberajte nedokončenú prácu. Zadajte úlohu s takým termínom, aby ste ju mohli v prípade potreby aj 2x vrátiť, ak by nebola dopracovaná na 100%. Výrok „ To si radšej spravím sám, akoby som to mal niekomu vysvetľovať…..“ je cesta do manažérskeho pekla.

Posledným odporúčaním je – naučte sa oddychovať. Zakážte si neustále premýšľanie nad riešením problémov v práci. Nič s tým nedocielite, leda ak prepracovanie. Berte podnikanie ako hru. Veď nejde o život a po každom páde máte šancu sa postaviť znovu na nohy.