Kde nájsť dobrých zamestnancov? Aké vlastnosti má ideálny kandidát na zamestnanca? Čo nerobiť pri prijímaní nových spolupracovníkov?
Množstvo majiteľov firiem sa sťažuje, že nie sú kvalitní ľudia, ktorých by mohli najať na voľné miesta. Nie je to úplne pravda. Kvalitní ľudia sú, ale tí sú zväčša zamestnaní. Ako teda dosiahnuť, aby takíto ľudia chceli pracovať pre vás?
Určite neodporúčam človeka „preplácať“. Lebo tak, ako by k vám došiel pre lepšiu mzdu, tak isto môže nabudúce prejsť k vašej konkurencii, ktorá mu ponúkne viac. Okrem toho motivácia zamestnanca cez peniaze nie je pre žiadneho zamestnávateľa optimálna.
Dobrí ľudia vždy chcú pracovať pre spoľahlivého kvalitného zamestnávateľa, ktorý sa o svojich zamestnancov stará a ktorý je známy tým, že je úspešný a svojich zamestnancov berie ako seberovných. Preto je nevyhnutné, aby si firma robila neustále dobré PR, čo sa firme podarilo, aké má výsledky, ako sa stará o zamestnancoch a aká vo firme vládne atmosféra. Na toto sú ideálne sociálne siete. Možno sa divíte, čo má marketing spoločné s personalistikou, ale terajšia mladá generácia žije sociálnymi sieťami a pred pohovorom si presne zistia do akej firmy idú. Preto dobré PR nepomôže firme len k novým klientom a zákazkám, ale aj k novým zamestnancom.
Nakoľko sú dobrí zamestnanci voľní len veľmi krátky čas, treba výberové konanie robiť veľmi rýchlo, aby kandidát do týždňa vedel, či je prijatý. Preto je nevyhnutné vo firme nastaviť prijímací proces tak, aby bol veľmi rýchly a efektívny.
Veľmi sa mi osvedčilo získavanie zamestnancov cez osobné odporúčania. Vo firme sme dokonca mali odmenu pre zamestnanca za získanie nového kolegu. Človek odporučí len naozaj kvalitného uchádzača, lebo dáva do hry svoje dobré meno.
A ako teda vybrať toho správneho zamestnanca? V prvom rade, ak niečo chcete, musíte vedieť, čo chcete. Resp. koho chcete. Preto som si vždy najprv spísala, aký má byť nový zamestnanec. A to hlavne ľudsky a charakterovo. Následne pri pohovore som si jasne všímala, ktoré vlastnosti z môjho zoznamu má a ako mi sedí ľudsky a osobnostne.
Motivácia je druhá vec, ktorú musíte u zamestnanca zistiť – čo ho motivuje k výkonu? Prečo študoval práve tú jeho školu? Prečo chce pracovať práve u vás? Ja som vždy vyžadovala od kandidátov motivačný list, aby som zistila dôvod ich záujmu u nás pracovať.
Odporúčam si vždy vyžiadať referencie predchádzajúcich zamestnávateľov a tieto si pred prijatím overiť. Áno, nie všetci vám budú chcieť odpovedať. Stačí len jedna odpoveď na otázku „ Ak by ste mali voľné miesto, ideálne pre tohto uchádzača, vzali by ste ho?
Vždy si zistite, aké úspechy kandidát v minulosti dosiahol a pozorujte ako o nich hovorí, či vie ako a prečo ich dosiahol. Z jeho emócie uvidíte aký je to typ človeka a či zapadne do kolektívu.
Nový kandidát nemusí byť veľkým odborníkom vo vašom odbore. Ak je vnútorne motivovaný, čestný a v minulosti mal výsledky vie, že nič nevie a bude sa chcieť veľmi rýchlo naučiť všetko potrebné. Neplytvajte dobrými kandidátmi len preto, že nemajú skúsenosti vo vašej oblasti. Radšej zoberte motivovaného pracovitého kandidáta, ktorý sa chce učiť ako starého vlka, ktorý všetko vie a nie je ochotný sa novému miestu prispôsobiť.
Prajem šťastnú ruku pri výbere.